söndagen den 27:e februari 2011

Cross Fit, bättre fysik eller snabbare skadad!

Cross Fit-trendens baksida börjar nu visa sig allt tydligare. Att träningsvilliga och sökande människor tränar sina kroppar med övningar dom inte tål är ingen nyhet. Nyheten är att det numera erbjuds övningar, intensitetsnivåer, rörelseutföranden och övningskombinationer som inte bara kräver mer än två års funktionell träningsvana utan vissa upplägg är rent kontraproducerande. Instruktörer och deltagare som saknar alternativt inte riktigt innehar den flexibilitets-, hållnings-, styrke- eller återhämtningsförmåga som krävs för det man utsätter sig för,... -skadar sig! Över hela Norden rapporterar mina kollegor om samma olyckliga skadetrend:
  • Ryggskott, nackspärrar, axiala kompressionsmönster i kotpelaren och muskulära partiella bristningar.
  • Skadade diskar, ligament, ledytor, höftleder, knän och axlar.
  • Muskulära smärt-, kompensations- och reflexmönster indikerande att kroppen inte klarar den intensitet, densitet, övningsval eller programdesign som ordineras.
Typfallet ser ut så här: En tidigare hyfsat aktiv person har helt utan initial screening eller undersökning, slussats in i ett Cross Fit eller Cross Fit-inriktat pass, där huvudmålet är att blanda en mängd olika övningar ofta med inriktningen att ju mera set, rep, tid, intensitet och densitet samt ju kortare vila det är på passen, ju bättre.

Cross Fit trenden är i ju för sig inget nytt som träningsform. Ett flertal övningar i cirkelform som adresserar olika programvariabler (set, rep, tempo, intensitet/belastning, vila etc.) och energisystem, är vanliga inslag i den grenspecifika uppbyggnadsfasen för en mängd olika idrotter och yrken. Tänk dig bara alla de olika övningar man kan och bör köra i cirkelform i två-treminutersintervaller för exempelvis en brottare, för att efterlikna både olika flexibilitets-, styrke- och agilitykvaliteter man behöver sammanfoga i en sådan komplex idrott.

Vi som jobbar professionellt med hela spektrat från rehabilitering och uppbyggnadsträning till grenspecifik träning och maximering av effektuttag för olika idrotter, tar oss för huvudet när man får höra vad som faktiskt ingår i träningspassen, i vilken ordning man kör övningarna samt vilka hållningar och tekniker man släpper igenom utan att ingripa! Missförstå mig rätt. De flesta övningar man använder sig av inom Cross Fit är riktigt bra övningar som adresserar viktiga styrkekvaliteter som vi har nyttan av i vår vardag, intentionen att variera träningen för en varierande vardag och en djurart som lever i intervaller är också helt rätt.

Frågan är bara: FÖR VEM?

För 4-5 år sedan var det Core-trenden som producerade mängder av klienter till landets idrottsskademottagningar. På Kroppsinvest Institute hade vi "all time high" under 2006-2008, då nästan samtliga core-instruktörer inom 6 mils radie, och mängder av deras deltagare, hade klippkort för behandling och korrektiv träning av sin mittsektion. Just det, Core-tränarna hade mest ont och mest problem av alla i just det det område deras träning skulle vara så bra. Problemet då, liksom nu, är att väldigt få är beredd att göra jobbet från grunden, väldigt få är beredda att ta matchen och tala om för klienten att börja på den nivå dom faktiskt befinner sig på!!! Man skuttar gladeligen in på nivå 4-5, trots att hela gruppen framför mig borde träna med nivå 0-2 övningar.

Core är över sedan länge i den snabba fitnessbranschen, nu är det Cross Fit, nya program varje dag, helst tuffare än bra och ingen långsiktig tanke med vad jag vill bygga, vad mina deltagare tål eller vad jag vill bygga på sikt. Nya ambitiösa, inspirerande men tyvärr ofta lindrigt utbildade Pass-hållare som uppenbarligen tror att man kan börja träna djupa benböj, utfallssteg och marklyft med personer som exempelvis bara innehar 30 graders rörlighet i baksida lår, inte kan stabilisera sina egna ben eller knän under axial belastning, inte kan avlasta och stabilisera sin egen ländrygg och inte kan sitta på huk utan att ramla baklänges. Ni skrattar och tror att jag pratar om den sämst utrustade medlemmen på ett vardagligt gym, det är mycket värre än så, jag pratar om 80 % av medlemmarna, dvs. sannolikt inklusive dig som läser detta. Testa din egen och din kompis fysik och se efter om du tror jag överdriver ;-).

För att träning skall kunna kallas funktionell för dig måste den vara just det, FUNKTIONELL FÖR DIG ELLER DIN KLIENT!

Ett koncept är INTE funktionellt bara för att det visades upp på Fitness-mässan, det är inte funktionellt bara för att det marknadsförs som Cross Fit, Core eller funktionell träning. Det ÄR däremot funktionellt om träningspasset/träningsprogrammet adresserar din eller din klients fysik på nuvarande nivå och kontinuerligt slussar dig eller din klient in i nästa samtidigt som det resulterar i det du eller din klient önskar, behöver, saknar eller vill bygga gällande din eller din klients kropp och hälsa.

fredagen den 25:e februari 2011

STAC Fystest_fotboll i helgen!


Ronneby BK är först ut. Då rullar det igång med STAC Fystester för alla de fotbollslag som tränat på STAC. Imorgon lördag får jag huvudet fullt med testsiffror när jag basar för effekttesterna i STAC LAB.

Att testa är i sig ganska påfrestande men samtidigt mycket intressant. Allt måste klaffa tidsmässigt trots ett antal oförutsedda faktorer (som alltid inträffar). Just därför har vi sedan några år tillbaka arbetat in ett hyfsat dynamiskt tidsschema vid lagtster som tillåter de vanligaste förseningsanledningarna (strul, omstart av dator, retest, extra person etc.). Det man suktar efter är dock SAMMANSTÄLLNINGEN, dvs. när man får svart på vitt om man lyckats med både enskilda personer och gruppen som helhet.

Imorgon vid 17.30-tiden efter 4 + 4 timmars non-stop-jobb framför Muscle Lab sitter man med s.k. "objektiv data" i handen. Jag hoppas denna stämmer hyfsat överrens med den subjektiva bedömning jag redan gjort och kommer att vidareutveckla allteftersom dagen fortlöper. Om inte är det åter dags att lära något...

Man måste ha en pragmatisk inställning till tester. Det finns bra och dåliga tester
  • bra tester, testar det som är viktigt att testa, dvs. viktiga egenskaper för att kunna det som krävs och/eller det som gör skillnad i den aktuella idrotten, bra tester bör också spegla de övningar man faktiskt använder för att bygga upp spelarna i de olika träningsfaserna,
  • dåliga tester är givetvis motsatsen men kan kan mycket väl vara bra som tester men kanske inte testar det som är viktigt för den aktuella idrotten (standardtestpaket man använder för alla idrotter är ofta fulla av sådana).
Tester är tester, fotboll är fotboll, man gör ju inte mål med testresultat som bekant! Tester är mest till för att ha koll på träningsupplägget, kolla att allt går som man tänkt sig samt för att motivera till ökad träningsintensitet/närvaro/fokus.

Man måste ha hyfsad fotbollstalang för att bli riktigt bra på fotboll, jajamensan! MEN det räcker inte hela vägen. Det blir tvärtom en riktigt tråkig ekvation i längden, dvs. att ha en ruggig talang men inte backa upp den med en kropp som är värdig talangen eller den totala tränings- och matchvolym den kommer att utsättas för! 

Fotbollstalang och mycket fotbollsspel utan riktig fotbollskropp:

"Funkar utmärkt en tid, ackumulerar samtidigt elände, får ofta ett tidigt, smärtsamt och haltande karriärsavslut!".

Jag ser det varje vecka i mitt jobb som naprapat, rehabexpert, styrke- och powercoach, dvs. dåligt underhållna och inkorrekt styrketränade idrottskroppar som inte håller. Tester är ett bra sätt att sätta fingret på det som är undermåligt, men också ett bra sätt att kolla hur bra trimningen fungerar och avgöra vad som skiljer exempelvis bra från sämre spelare. Lycka till imorgon grabbar ;-), jag tror vi får in minst 4 spelare under 4.00 sek!

tisdagen den 22:e februari 2011

4.63 meter!!! 2:a i XL-galan!!!

4.52 i söndags på JSM, 4.53, 4.58 och 4.63 meter ikväll på XL-galan mot damvärldseliten. Bara Svetlana Feofanova kunde hålla Angelica stången, vilket ruggigt styrkebesked av Angelica. I ett SMS tidigare idag gratulerade jag Angelica till den förutspådda höjden på 4.58, hon var ännu kaxigare än mig och svarade med att göra 4.63! 13 cm förbättring sedan vi påbörjade Angelicas bålstabilitets-, benstyrke-, benpower- och accelerationsträning i november 2010, inte illa.

På Scandinavian Top Athletic Center (STAC) bygger vi elitidrottskroppar med metoder övriga elitidrottssverige har en hel del att lära av. Vi integrerar manuell medicin, korrektiv och funktionell träning med professionell programdesign och periodisering. På STAC coachar vi redan våra alla våra atleter genom framtidens uppbyggnadsträning, framtidens powerkonvertering via professionell programdesign och periodiseringsupplägg.
Vill du också hjälpa till att skapa ruggiga resultatförbättringar för dina adepter? Anmäl dig till vår 1-åriga elittränarutbildning STAC Elittränare som startar i maj 2011 eller tvådagarsutbildningen Effekt eller Defekt den 1-2 april! Det finns fortfarande platser kvar, men inte så länge...

söndagen den 20:e februari 2011

Svenskt rekord, nordiskt rekord, juniorvärldsrekord av Angelica!

Ruggigt bra jobbat Angelica! 4.52 meter och nytt nordiskt/svenskt seniorrekord samt nytt förbättrat juniorvärldsrekord! Men varför lade ni inte upp ribban på 4.53, som var mitt stalltips? ;-) Angelica Bengtsson växlar ut ordentligt nu, träningen har indikerat detta en längre tid. Hon är starkare, stabilare och snabbare än någonsin! Se Angelicas segerhopp på friidrott.se.
Noggrannhet, professionellt designade och periodiserade korrektiva och funktionella stabilitets-, styrke- och powerprogram. Ständigt utvecklande och optimeringar av dessa olika program och upplägget över tid, allt efter Angelicas förbättringar, återhämtningsförmåga och tävlingsschema. Vår förmåga att kombinera manuell medicin (screening, undersökning och behandling) med korrektiv och funktionell träning för att bygga upp extrema idrottskroppar, eftersöks av elitidrottare från hela norden och norra europa. Bilden ovan från ett träningstillfälle i januari då vi adresserar kombinationen av den inre och yttre bålstabiliteten med vidmakthållande av den mest optimala ryggradskurvaturen, vid hög belastning i sagitalplanet.
En ruggg bra fysik i flera plan över ett flertal leder och i en mångfald av positioner och komplexa rörelseprogram, Angelica är i topp i det mesta! Ovan en bild, från då jag medverkade vid ett av Angelicas många gymnastikpass (framåtlutade stora korset)! Prova själv ;-), men förbered dig på en trasig axel! 

 På STAC jobbar vi med Angelicas anlöpning och 1/3 upp i hoppet, dvs. ben-bål-styrka, ben-bål-power, arm-bål-ben-styrka samt inre- och yttre bålstabilitet. På tisdag är det XL-gala och härdningstillfälle mot seniorvärldselit, jag vet att Angelica ser framemot detta mycket. Det fins mer att hämta, jag blir inte förvånad om det putsas ett antal centimeter till.

fredagen den 18:e februari 2011

Hockey, rehab, hockey igen!

Kim Sunna har slängt bort bygeln från hjälmen, underkäken må vara artificiell numera men hans speed och framfart är ytterst verklig! Han snurrar upp motståndarna efter noter i norrrettan igen! Kiruna IF ligger tvåa i Allettan norr och motståndarna chackar korv på läktarn igen. Efter andra sommaren på STAC komer det att rocka ännu mera kring denna Norrlandskrigare!

Viktor Tisell spikade igen kassen mot Mora i kväll. 5-0 till Tingsryds AIF mot Mora i Allsvenskan! Viktor har aldrig varit så flexibel, så stark och så snabb som han är nu... Citat "Så här i efterhand, var det lite tur att jag fick en bristning i ljumsken annars hade jag inte fått chansen att bygga upp mig på detta vis, jag säger bara världsklass när det gäller min målvaktsuppbyggnadsträning på STAC". Och då har vi bara avslutat rehabiliteringsfasen, gluttat lite på funktionell styrketräning för målvakter och precis bara påbörjat powerkonverteringsfasen med Viktor på STAC!

torsdagen den 17:e februari 2011

Kon-jakt, inte Kojak eller Konjak!

19.00-20.00 måndag 14/2. Konjakt, ett av de flitigaste träningsinslagen på STAC just nu, när vi konverterar power till poweruthållighet och anaerob uthållighet. Här kör Ronneby BK skiten ur sig i en s.k. 12 minuters 10, 20, 30 meters konjakt, dvs. totalt 90 meter @ 100 % gå tillbaka sedan på det igen, tills det gått 12 minuter. vad händer sedan? Jo, efter 3 minuters helvila tar en "annan övning" vid i 10 minuter, sedan Konjakt i 12 minuter igen, sedan mellanövningen ytterligare en gång. Efter det har man avverkat en dryg halvlek, i ett totaltempo/intensitet/belastningsnivå något över en riktigt högintensiv match.

08.00 -10.00 torsdag 17/2. Konjakt för Flygbasjägare blev, i kombination med 5 andra övningar i ett svep, mycket uppskattat och fick våra vänner från Flygbasjägarkolan att tänja både på lungor och blodkärl, högintensivuthållighetsträna en mångfald av rörelsemönster/muskler samt träna på att hushålla med ATP/CP och återskapa energi från mjölksyrekonvertering.

Med så enkla medel som en konjakt/"jaktsituation" höjer jag intensitetsnivån med åtskilliga procent! Vi är ju trots allt bara ett djur med instinkter, reptilreflexer och lite taffligt intellekt på toppen ;-). Det är inte "vi och djuren", utan "vi djuren". Om man somm fystränare förstår hur man kan trigga och kalibrera våra hormon- och nervsystem, kan man också utnyttja detta i träningssyfte. Vem vill inte om eller känner sig jagad i en sån här övning!? Varför stack alla antiloperna, vad är det som triggar en flykt-/jaktreaktion och hur mycket kräm kan man få ur ett par ben under 10 sekunders agility (powersmidighetssnabbhet)? Det kan vara livsavgörande för vissa yrken eller vara skillnaden mellan öppet mål och ingen chans alls i fotboll. God natt!

måndagen den 14:e februari 2011

Boka in dig på Effekt eller Defekt-föreläsningarna!

Nu är alla detaljer klara inför vårens Effekt eller Defekt-föreläsning med undertecknad (Joakim Dettner) och Kenneth Riggberger klara!
"Vill du som coach vara steget före i konkurrensen och toppa resultaten för dem du tränar? Höstens succéföreläsning ”Effekt eller Defekt” på STAC med Sveriges ledande experter på korrekt design och periodisering av uppbyggnadsträning och hela långa vägen till power och poweruthållighet, är tillbaka!"
Läs mer i den officiella inbjudan, Effekt eller Defekt 1-2 april på STAC

lördagen den 12:e februari 2011

Effekt eller Defekt den 1-2 april!

-Yees!!! -Äntligen!!! Datum klart för succéföreläsningen från i höstas.

Effekt eller Defekt, Ditt träningsupplägg avgör

1-2 april 2011 på Scandinavian Top Athletic Center http://www.stac.nu/

Välkommen till framtidens vinnande träningskoncept. Ett samarbete mellan Scandinavian Top Athletic Center [STAC] och Fysexperten.

Vill du som coach vara steget före i konkurrensen och toppa resultaten för dem du tränar? Höstens succéföreläsning ”Effekt eller Defekt” på STAC med Sveriges ledande experter på korrekt design och periodisering av uppbyggnadsträning och hela långa vägen till power och poweruthållighet, är tillbaka!
Föreläsare: Joakim Dettner, Leg.naprapat, styrke- och powercoach, kost- och livsstilscoach på STAC/Kroppsinvest Institute och Kenneth Riggberger, elittränare på Fysexperten.
Du som redan nu vet att du skall deltaga:
Anmälan till magnus.axelsson@stac.nu , investering 3500 kr + 6 % moms, meddela namn, titel, faktureringsadress, e-postadress, mobiltelefonnr. Senaste betalningsdag 2011-03-18. Max 40 deltagare, först till kvarn.

Mer information om innehållet i kursen och den officiella pdf-inbjudan finns att ladda ner på http://www.stac.nu/ och denna blogg inom kort. Nedan ser du bilder från den välbesökta och omtalade kursen i höstas!

Det du inte utvärderar vet du inte tillräckligt om, med Muscle Lab 4010 kan vi exempelvis mäta mycket av den vertikala kraftutvecklingen som är så viktig för de flesta idrotter. På bilden har vi kombinerat wattvärden med hopphöjder.
Svenska mästaren på 60 och 100 meter har en imponerande enbenshopphöjd, men vad blir det i watt?
De flesta idrotter och tränare har ingen aning om hur viktigt det är att utvecka och integrera bålstabilitet med olika anatomiska muskel-, sen-, ligament- och benstråk, ofta kallat muskelslyngor eller anatomiska kedjor. Om man trots allt vet att det är viktigt kommer nästa svårighet, hur designar man program och hur bygger man upp periodiseringen av träningen för att fixa detta? På STAC och Fysexperten jobbar vi med detta professionellt varje dag.
Ser det enkelt ut, testa själv innan du tycker! Både m.latissimus dorsi och m.psoas major vill dra klientens ländrygg ur sin optimala kurvatur, sekundärt tufft jobb för de muskler som skall hindra det från att ske, eller hur? Men vilka muskler är det? På Effekt eller Defekt-dagarna får man lära sig att bygga optimala fysik FRÅN GRUNDEN!!! Ovanligt,.. jag vet, just därför är vi så eftertraktade på STAC!

fredagen den 11:e februari 2011

STAC Elittränare startar i maj 2011!

-Yeees! -Äntligen klar!!! STAC Elittränare, vår 1-åriga 240 timmars elitränarutbildning i 5 steg, kommer att se dagens ljus med start för steg 1 den 19-21 maj 2011. Anmälan kan ske redan nu till info@stac.nu, mer info kommer på http://www.stac.nu/ inom kort.
I STAC Elittränare får du som vill bli mycket mera för dina adepter än alla andra tränare, allt det som man förväntar sig av en elitränarutbildning men framför allt det SOM SAKNAS i dagens alla elitränarutbildningar. De elittränare som gick tvådagarsutbildningen Effekt eller Defekt (bilden ovan från föreläsningen i november 2010) fick en försmak av vad vi förmedlar från det mest basala till det mest komplexa. Tyvärr tränar vi ofta sönder våra lag och adepter istället för att bygga upp dem, det kan du ändra på som STAC Elittränare.

söndagen den 6:e februari 2011

Sunday bloody sunday!

Trägen vinner alltid i längden, snart är det nämligen skördetid för mina vinterskapelser, -vaddå vinterskapelser, snögubbar? Nej, nej, mina olika klienter som tävlar på sommarhalvåret, dom tränar nämligen skiten ur sig på STAC under vinterhalvåret! Just nu har jag efter 6 timmar på labbet på STAC konstruerat nya 4-veckorsprogram för tre av mina adepter och ytterligare optimerat ett annat.
  • en sprinter
  • en mångkampare
  • en konståkare
  • en stavhoppare
Jag tror dom blev ganska exalterade när programmen damp ner i e-postlådan för någon halvtimme sedan ;-). Vi är nämligen inne i den mest explosiva perioden av dem alla när det gäller friidrottarna, från och med nästa vecka får jag nog åka kälke, inomhus! Skojar bara Viktor, det skall vara de vikter som står på programmet ;-(. När det gäller konståkaren gäller det däremot första programmet, dvs. det första korrektiva och funktionella upplägget efter den initiala screeningen (STAC Custom Made). Jag tror denna landslagstjej kan göra en strålande come back under nästa säsong! Själv skall jag ta några timmars vila, sedan är det måndag igen, då bygger vi vidare på drömmen om ett proffsigare Sverige!


lördagen den 5:e februari 2011

ADHD kan påverkas av ändrade kostvanor!

"...För första gången ställer sig denna väletablerade skolmedicinska skrift bakom den kontroversiella uppfattningen att adhd har samband med vad vi äter. Det är åsikter som hittills enbart hävdats inom den alternativa medicinen utan stöd från etablerade experter. Artikeln baseras på en holländsk studie där forskarna rekryterade 100 barn mellan fyra och åtta år gamla med diagnosen adhd. Hälften av dem fick ingå i ett program med reducerat intag av livsmedel medan de övriga åt som vanligt."

Är det inte fantastiskt. Nu, har det hänt, nu har "våra s.k. etablerade experter" kommit på att bl.a. ADHD nog i alla fall kan påverkas av hur man äter och lever sina liv. Läs referaten i SvD gällande forskningen som presenterades i senaste numret av forskningstidskrifternas Expressen, nämligen "The Lancet".
Tänka sig, mat är inte bara den passiva substans man stoppar in genom kakhålet. Nej, det är mycket mer än så. Innehållet i den mat du äter inte bara kan påverka, utan påverkar och interagerar med och balanserar våra hormon-, nerv- och organsystem. Men... svindlande tanke..., kanske det är så att..., vi borde tänka till ordentligt på vad det är vi stoppar i oss..., och VÅRA BARN!!!
Hoppsan, nu blir det åter igen lite jobbigt för alla våra politiskt korrekt sakkunniga, våra indoktrinerade dietister, vårt bakbundna livsmedelsverk, livsmedelsbranschen och läkemedelsbolagen som gärna vill att ni går vidare med ögonbindel och "lallar med" i det rådande ineffektiva och ohälsoalstrande kost- och läkemedelsparadigmet som man så smart slipat fram de senaste 30 åren... För den mat vi äter och den hälsonivå (eller ohälsonivå) vi utvecklar, har ju inget med maten att göra. Vi har ju lärt oss att vi måste bekämpa sjukdomar (som om dom vore egna entiteter) med läkemedel, och inte tro att man kan bygga hälsosamma kroppar som har svårt att utveckla ohälsoprocesser. Man storknar!
ADHD vet vi ju alla, beror på amfetaminbrist, precis som huvudvärk är tecken på Alvedonbrist, mag-/tarmbesvär är tecken på Losec/Nexiumbrist och nedstämdhet beror på att man saknar SSRI-preparat, -ni skrattar! Men det är ju så illa idag! Vi vet och tror bara det någon vill att vi skall tro eller veta.

Tänk om, vi som samhälle istället lade lite krut på salutogenetisk forskning och epigenetik istället, dvs. hur man skapar friska och motståndskraftiga människor som drar nyttan av och boostar sina gener genom ett smart sätt att äta och leva sina liv på jorden. Testa att äta oförgiftad mat, mat som det var meningen att vi skulle äta, dricka rent vatten och underhålla dig som det var meningen att din djurart skulle göra, det räcker ruggigt långt.
Kroppsinvest Institute och STAC har vi sysslat med sådan coachning på professionell basis sedan 10 år tillbaka. Att det går att påverka bl.a. ADHD med kostomläggning är sas inte någon stor nyhet för en kliniker som både läst på lite och dagligen jobbar med att coacha människor mot bättre val och bättre hälsa.

onsdagen den 2:e februari 2011

Sanningen äter sig allt närmare!

Sträck på er alla ni som tänkte till en extra gång, tog in fakta från båda läger och högst sannolikt tog ett eget förnuftigt beslut mitt i den heta och onyanserade vaccineringskampanjen hösten 2009. Som vanligt är mitt tips att läsa på själv om alla s.k. "nya data" som nu börjar dimpa ner kommande åren. Börja med denna finska studie som refereras i Dagens Medicin på nätet.
"Stärkt samband mellan Pandemrix och narkolepsi" Dagens Medicin
Som ni märker rör dessa nya rön upp ilska och hätska uttalanden från båda läger, detta beror på och bottnar i rädsla. Medicine by Fear säljer bra, mycket bra, nämligen.