söndag 12 juni 2011

Styrka till powerkonvertering, yyummmmiii!


Nu är tiden inne för alla roliga hockeyklientåterbesök inför maxstyrke-, power-, speed- och anaeroba uthållighetsfasen, dvs. det jag kallar powerkonverteringsfasen! 9 hårdsatsande och privatbetalande hockeyklienter allt som allt handlar det om i år, från Elitserien, div 1 och J18/20 Superelit.

Vad handlar powerkonvertering om då?
Mycket enkelt uttryckt handlar det om att får så många nervceller som möjligt att signalera så ofta som möjligt (frekvens), med så kraftig signal som möjligt (signalstyrka), till så många muskelceller som möjligt (flera och större motoriska enheter eller ökad tvärsnittsarea, dvs. intramuskulär koordination), med så bra synkronisering mellan olika motoriska enheter, muskler och muskelgrupper som möjligt (intermuskulär koordination). Hur jag gör rent praktiskt, hur jag vet vad dom behöver, hur jag designar alla de olika programmen och syr ihop detta över tid?... -det är det mina klienter betalar för ;-)!
  • En mycket seriös hockeyjunior från Luleå Hockey J18/20 dyker upp om en vecka. Marcus Ericsson har gjort ett superjobb och varvat hypertrofi, funktionell hypertrofii via ett specialdesignat uppbyggnadsprogram i drygt 6 veckor. Han har byggt upp råvaran som saknades för att verkligen trimma. Killen är urseriös, så jag trora faktiskt han kommer med srörre och smartare motorer.
  • Kim Sunna Kiruna IF/Luleå Hockey är längre fram i utvecklingen, han gjorde ju sitt grovjobb redan förra sommaren och vilket ruggigt jobb han gjorde. Har redan fått sitt powerkonverteringsprogram som slår ut i full blom efter den 23 juni. Just nu kör han på hårt med Luleå Hockeys lagträning (som för övrigt är riktigt ok, i mina ögon, -kors i taket och respekt för det. Jag tror faktiskt både en och två personer i Luleå Hockeys legledning är riktigt smarta och har en bra kursinställning.)
  • Utöver dessa är det tre hårdsatsande målvakter Viktor Tisell Kristianstad IK, Robin Nilsson Växjö HC, Tommy Sandahl Kanadensiska Collage-ligan, och fyra utespelare till, puhh...

Det är inte bara hockeyspelare som går in i sin powerkonverterigsfas! Mina konståkare, handbollsspelare och brottare går in i samma fas just nu!
  • Jimmy Lidberg kommer för en heldagskonsultation den 20 juni. Med sig har han sin sparringpartner tillika Sveriges bästa 84-kg brottare Jim Pettersson från Eslöv. Jimmy skall testas styrka och power. Han skall screenas av mig gällande finjusteringar av olika specifika ledstabiliteter och riktade övningar för optimering inför Brottnings VM i augusti (vilket är Jimmys sista riktigt stora träningstävling inför OS i London 2012. Jimmy är ju inte vem som helst, med sina raka VM medaljer, silver 2010, brons 2011. 
  • Angelica och Isabelle Olsson, mina landslagsåkare och tillika Nordiska mästare (NM-silver 2010 resp. JNM-guld 2011) i konsåkning har fått sina upplägg inför hösten. Det blir en intressant sommar av grymma balans, koordinations- och maxstyrkeövningar för banen med allt från Kettlebells, till skivstång och Flowinmatta.
  • För en av mina hårdast satsande handbollsspelare, Jennie Johansson Kungliga Flottans IF div 1, är det ruggig hårdkörning, hon genomgår första trimningssteget för handboll, dvs. med 1010 tempon och ibland gästspel med X010 tempon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar